wtorek, 18 kwietnia 2017

Harry Potter and the Deathly Hallows.

Hej :)

Po wielu latach przeczytałam na nowo książkę "Harry Potter i insygnia śmierci". Najpierw dorwałam ją od razu, gdy tylko ukazała się po angielsku i po polsku już jej nie czytałam; nadrobiłam to dopiero ostatnimi czasy (podobnie jak obejrzenie siódmej części filmu z tej serii, który został podzielony na dwa).

Hey :)

I've read "Harry Potter and the Deathly Hallows" again, after many years. At first I read it straight after it had been released in English and then I didn't read the translated book in Polish; I got the book in Polish lately, and I also watched the movie based on the 7th part of HP series. The movie was divided in two parts.



Pierwsza część filmu zaczyna się ostatecznym pożegnaniem z Dursleyami, a kończy na tym, jak Voldemort zdobywa bardzo silną różdżkę. Część akcji toczy się w nie-czarodziejskim świecie, w Londynie, a część w domu Weasleyów, domu Syriusza, przeróżnych lasach i innych miejscach. Druga część zawiera pewne zmiany w scenariuszu, co nie do końca mi pasuje. Ogólnie film jest bardzo mroczny w kolorystyce, ciekawy, wciągający, pełen niespodzianek i co tu ukrywać - smutny. Bohaterowie muszą dojrzeć w ekspresowym tempie.

The first part of the movie starts with the final goodbye to the Dursleys and ends with Voldemort getting a very strong wand. A part of action is situated in the Muggle world, in London, and a part in Sirius's and Weasleys home, various woods and so on. The second part of the movie contains a few changes in the script, what doesn't make me truly convinced. All in all the movie is very dark in its colour, interesting, absorbing, full of surprises and sad. Young characters have to grow up in an express tempo. 

 Poniżej jedna z moich ulubionych postaci, Severus Snape.

Below one of my favourite characters, Severus Snape.




Część siódma to czas, w którym ludzie muszą opowiedzieć się, po której są stronie. Ministerstwo Magii jest opanowane przez ludzi Voldemorta, którzy rządzą; są też pracownicy, którzy nie są po jego stronie, ale pracują wg zaleceń Ministerstwa. Zaczynają się procesy. Czarodzieje muszą udowadniać, że nie są 'brudnej krwi' - jeśli parają się magią, a pochodzą z niemagicznych rodzin, czeka ich marny koniec. Czasem ministerstwo osądza ludzi nie biorąc pod uwagę ich racji; na czele oskarżycieli stoi... ciiii, to tajemnica. Skojarzenia z drugą wojną światową są jak najbardziej na miejscu. Bo część siódma tej książki to opowieść o wojnie.

The seventh part is the time when people have to claim which side they stand for. The Ministry of Magic is full of Voldemort's people who govern and the part of wizards and witches that aren't on his side but working according to what The Ministry wants. Law cases start. Wizards and witches have to prove they aren't "Mudbloods"; if they do magic and they don't come from magical families, poor end happens to them. Sometimes the Ministry doesn't do these cases justice. The main accuser is... hush, it's a secret. Associations with the World War II are correct, I think. Because the seventh part of this book is a story about a war.







Harry, Ron i Hermiona poszukują horkruksów, czyli przedmiotów, w których jest zaklęta dusza Voldemorta. Muszą je zniszczyć, a rzecz to niełatwa. Nie są już więc dłużej uczniami Hogwartu. Dyrektorem zostaje Severus Snape i uwierzcie mi, w tej szkole jest teraz jak w więzieniu.

Harry, Ron and Hermione have to search for Horcruxes; these are subjects that contain parts of Voldemort split soul. They have to destroy them and this isn't a piece of cake. They aren't Hogwarts students - no more. The headmaster is Severus Snape and believe me, the school is like a prison now.



Syriusz: Świat nie dzieli się na dobrych ludzi i śmierciożerców. Wszyscy mamy w środku światło i ciemność. Co się liczy, to ta część, którą wybieramy do naszych działań.


Jeśli ta książka czeka na Was, nie chcę Wam zdradzać fabuły. Napiszę natomiast, czego uczy.
1. Warto walczyć do samego końca, choćby wydawało się, że nie ma szans na zwycięstwo.

If the book is waiting for you to be read, I don't want to spoil the read. I'm going to write what it learns.
1. It's worth to fight till the very end, even if it seems you won't win.



2. Miłość buduje, nienawiść niszczy.

2. Love builts, hate destroys.




3. Warto polegać na przyjaciołach. Choć kłótnie się zdarzają, łączy wspólny pogląd na świat.

3. It's worth to count on your friends. Quarrels do happen but common views unite.

4. Idole nie są idealni. To ludzie tacy jak my; zdarzają im się czyny, którymi woleliby się nie chwalić.

4. Idols aren't perfect. They are people just like we and actions they aren't proud of do happen to them.

5. Zło istnieje i są ludzie, którzy dla władzy nad czymś nie zawahają się popełniać najgorszych czynów.

5. Evil exists and there are people who, to gain power, do the worst possible deeds.

6. Czasem ludzie, którzy wydają się totalnie źli, mogą zaskoczyć dobrymi uczynkami, a czasem ci, którzy wydają się bardzo dobrzy, mogą zaskoczyć na minus. Świat nie jest czarno-biały.

6. Sometimes people, who seem totally evil, can surprise you with good deeds and sometimes these who seem very good, can surprise you in minus. The world isn't black and white.

7. Złe zachowania często są spowodowane kompleksami (Glizdogon), poczuciem wyższości (Lucjusz Malfoy), obsesjami i poczuciem wyjątkowości (Voldemort), zastraszeniem, możliwością dorobienia (szmalcownicy wydający ludzi za pieniądze), a czasem psychopatyczną osobowością (Bellatrix Lestrange, Voldemort). Dobre czyny są powodowane sympatią, miłością, a także zwyczajnymi, ludzkimi odruchami niesienia pomocy będącym w potrzebie.

7. Evil behaviours are often caused by hung-ups (Wormtail), the feeling of superiority above others (Lucius Malfoy), obsessions and the feeling of being unique (Voldemort), frightening people and forcing them to obey, a possibility to earn some money (people who were catching others and giving them to the Death Eaters for money), sometimes a psychopathic personality (Bellatrix Lestrange, Voldemort). The good deeds are caused by sympathy, love and common human feelings like the need to help others when they need this help.


J. K. Rowling kreuje bardzo realistyczne postaci. Psychologicznie są jak żywe. To jest jej wielki atut. Cała seria książek o Harrym, jeśli ją polubicie, wciągnie Was bez reszty. Oczywiście nie każdego ta seria 'chwyci'. Wskutek wprowadzenia świata magicznego jest nie do końca rzeczywista. Książki nie polecam dzieciom; nastolatkowie owszem, ale wrażliwsze dziecko może się przestraszyć. Pamiętam, że gdy przeczytałam tom 7 po raz pierwszy, nie polubiłam go. Teraz widzę, że chodziło o przeskok między nastrojem z poprzednich książek (było wiele zabawnych fragmentów), a tomem ostatnim, w którym nie ma zbyt wiele do śmiechu. Taki dysonans nastroju. Niemniej jednak część tę oceniam teraz wysoko. Świetnie są opisane rozterki bohaterów, ich przeżycia wewnętrzne, wiele postaci znacząco się rozwinęło. Ciekawa lektura!

J. K. Rowling creates very realistic characters. Psychologically they are like alive ones, this is her huge advantage. The whole series of books about Harry, if you like them, will absorb you a lot. Of course not everybody likes this series. The story isn't truly 'real' because of the magical world the action takes place. I don't recommend this book to children. Teenagers - OK, but a sensitive child can be frightened. I remember that when I had read the 7th part for the first time, I disliked it. Now I see that the main reason was a switch of mood between the previous books (lots of funny moments) and the last part, where there's almost nothing to laugh about. Such a dissonance of mood. I appreciate the book a lot now. The indecisions of characters, their internal thoughts are greatly written. Many characters developed a lot. An interesting read!




Obiecuję, że będą również recenzje książek innych niż Harry Potter, ale na razie recenzuję tomy od 5-8 :)

I promise that there will be reviews of books other than Harry Potter too, but I'm reviewing tomes 5-8 now :)


45 komentarzy:

  1. Kocham Harrego, zarówno książkowo, jak i filmowo <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój mąż wygłasza poglądy, że Harry Potter to raczej słaba historia bez polotu... A moim zdaniem bardzo się tu myli ;-) To historia bardziej dla młodzieży, to fakt - ale ja zawsze będę mieć sentyment do Harrego Pottera. To historia moich młodszych lat i nie zapomnę tych wszystkich marzeń o magii, które jakoś tak właśnie dzięki HP wykiełkowały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, też nie zgadzam się z twoim mężem ;) Mój obejrzy, ale fanem nie jest, bo woli czytać książki na faktach autentycznych. Synowi tych książek jeszcze nie serwowałam, zna fragmenty filmów, bo miał puszczane w szkole.
      Też będę mieć sentyment; te postaci coś w sobie mają.

      Usuń
  3. Tą część filmu w większości widziałyśmy ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. I love this part very much) ANd I'm glad,t aht it's outside of Hogwarts)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yeah, these places change a lot and that makes the story different from 1-6th.

      Usuń
  5. Obejrzałam i powracam nadal do wszystkich części Harrego :) niestety książki nie ruszyłam... zdecydowanie nie jestem molem książkowym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) Ale filmy znasz i lubisz :)
      Filmy są OK, tylko gdy przeczyta się książkę, jak ja, zawsze się porównuje i widać, że książki są bogatsze w wątki i treść.

      Usuń
  6. Akurat Harry Potter to nie dla mnie :)
    Pozdrowionka serdeczne! :) Megly (megly.pl)

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesting post! Happy Easter! 🐇🐣🐇🐣🐇🐣🐇🐣

    OdpowiedzUsuń
  8. me gusto mucho harry potter, un post muy interesante

    OdpowiedzUsuń
  9. Żadnej części nie czytałam, ale większość oglądałam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja to jestem zakochana wciąż w Harrym:)
    https://sweetcruel.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też. W książkach. To jest taki miks jak w filmach Matrix, można odnaleźć wiele "smaczków", odniesień do napisanych już książek, nakręconych filmów, a wszystko świeże i w "nowym świecie".

      Usuń
  11. Nie oglądałam, nie czytałam Harrego, nie lubię go :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Sounds really interesting) Thanks for sharing!

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam; widziałam kiedyś kawałek filmu, ale mnie nie zaciekawił

    OdpowiedzUsuń
  14. Thanks a lot :D

    greeeat :D I'm Potter addicted :D

    NEW OUTFIT POST | And That's How It All Started Again…
    InstagramFacebook Oficial PageMiguel Gouveia / Blog Pieces Of Me :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Harry Potter to moja miłość od młodzieńczych lat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie zaczęło się od dziecka z rodziny, które zaczytywało się w HP. Zaciekawiłam się i też mnie wciągnęła ta historia. Są takie książki, które może czytać i młodzież, i dorośli, a każdy znajdzie w nich coś dla siebie.

      Usuń
  16. Jakoś nigdy nie.polubiłam HP... gdy poszłam do kina z małą córką na drugi film... po 20 minutach zostawiłam ją w kinie z dorosłą córką ;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę w końcu tę część obejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Great post. Thanks for sharing.

    OdpowiedzUsuń
  19. Thanks a lot :D

    your posts are always super interesting <3

    NEW REVIEW POST | Finally I’ve TESTED SILISPONGE
    InstagramFacebook Oficial PageMiguel Gouveia / Blog Pieces Of Me :D

    OdpowiedzUsuń
  20. moja ulubiona mroczna część:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jest bardzo mroczna. Pasuje do aktualnej brzydkiej pogody ;)

      Usuń
  21. What a lovely review review, I like how you wrote at the end what you can learn from this book :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Yeah, you can really learn from this book. People should underline what they have in common, not otherwise.

    OdpowiedzUsuń
  23. czytałam wszystkie książki, ale większość części jedynie po razie. Za to filmu widziałam milion razy :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nice post but I don't love story of Harry Potter

    Moj mali kutak

    OdpowiedzUsuń
  25. Serio muszę przeczytać hp jeszcze raz, bo za dzieciaka ominęłam całą interpretację tego! Dobrze, że piszesz o tym, że to nie tylko "durna książka dla nastolatków" ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe to machanie różdżką może wydawać się głupie, ale te książki mają głębię. Kiedy byłam młodsza, skupiałam się głównie na dialogach, śmichach-chichach itd itp, a po latach nagle okazuje się, że tyle jest odniesień znaczeniowych!

      Usuń