Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X

czwartek, 23 lutego 2017

J. K. Rowling, Harry Potter i Zakon Feniksa.

Hej :)

Jeszcze nigdy nie recenzowałam książek! Jak to się mogło stać??? Zacznę zatem, a na pierwszy ogień pójdzie aktualnie przeczytana piąta część powieści J. K. Rowling o Harrym Potterze.

Kiedyś byłam wielką fanką tej serii książek. Jakiś czas temu postanowiłam odświeżyć sobie pamięć. Poszłam do biblioteki, a tam tylko trzy, zniszczone i zaczytane egzemplarze z siedmiu wydanych tomów. Wypożyczyłam nie byle jaką cegłę, bo cegłę najcięższą: Harry Potter i Zakon Feniksa. Kiedyś bardzo lubiłam tę część: w sumie tomy 4-6 należały do moich ulubionych.


Hey :)

I haven't been reviewing any books yet! How come??? I'm going to start doing this, and the first book is, currently re-read, the fifth part of Harry Potter series written by J. K. Rowling.

Anyways: there was a time I was a huge fan of Harry Potter books. Some time ago I decided to refresh my memory. I went to the library and there were three, much used and destroyed books out of seven tomes. I borrowed one heavy brick, that is Harry Potter and the Order of the Phoenix. Many years ago I liked this part a lot: parts 4-6 were my favourites.




Zabawne, jak zmienia się percepcja książki po iluś tam latach. Kiedy czytałam ją po raz pierwszy - a maniaczką Pottera byłam wielką, czytałam te książki również w oryginale - zwracałam głównie uwagę na młode postaci, akcję, a teraz moją uwagę przyciągnęła również osobowość Dolores Umbridge i Korneliusza Knota. Tym, którzy nie czytali (są tacy?) nie będę zdradzać, o co chodziło, ale wskutek ich działań w szkole Magii i Czarodziejstwa, Hogwarcie, zaszły wielkie zmiany.

Funny how perception changes after many years. When I was reading this book for the first time - and I was a Potter maniac really, I read those books in English too, all of them - I was mainly paying attention to young people, action, and now Dolores Umbridge and Cornelius Fudge caught my attention too. I won't write what was going on with them to these who haven't read this book (are there such ones?), but there were lots of changes in Hogwart because of the two of them.




W części piątej Harry jest zbuntowanym nastolatkiem, który dopiero co szczęśliwie przeżył po ataku odrodzonego na nowo wcielenia czystego zła, Lorda Voldemorta. Jego szkolny kolega nie miał takiego szczęścia.

Ciekawie rozwinięta została tu postać Dudleya Dursley. Ten rozpieszczony do granic, nie parający się magią kuzyn Harry'ego staje się w części piątej jeszcze bardziej durnym, okłamującym swoich rodziców, bijących słabszych głupolem ;) Rodzice, jak mi się zdaje, wierzą w kłamstwa Dudleya - albo chcą w nie wierzyć.


In the 5th part Harry is a rebellious teenager, who had just luckily survived after an extremely evil creature, Lord Voldemort, was reborn. His school friend didn't have such luck. 

There's an interestingly developed creation of Dudley Dursley character. His spoilt cousin, who had been pampered to the enormous extent, becomes even more stupid, lying to his parents, beating weaker ones - jerk ;) Dudley's parents trust him, or want to trust in his lies.




Harry musi uczyć się sztuki zamykania umysłu przed magiczną ingerencją z zewnątrz, aby jego wróg Voldemort nie mógł nim manipulować. Jest połączony z Voldemortem dziwną więzią, czasem jakby widzi jego oczyma. Dodatkowo Harry w ukryciu szkoli uczniów, jak bronić się przed czarną magią.

Harry has to learn how to close his mind so that magical intervention from the outside wasn't possible; it's important for him because it diminishes the danger of manipulating his mind by Voldemort. Harry's connected to Voldemort with a strange kind of connection: sometimes he sees through his eyes. Besides, what's important for Harry is to teach other students how to defend against the dark magic.




Oczywiście, książka bardzo wciąga! Nic, to, że cegła o 949-ciu stronach. W wypożyczonym egzemplarzu niektóre kartki są praktycznie w strzępach; ktoś wyrwał strony, na których była opisana randka Harry'ego z Cho ;) - pewnie jakiś nastolatek chciał mieć je na zawsze :P Pamiętam, że najpierw zabrałam się za cegłę po polsku, a dopiero potem w oryginale, dzięki czemu było łatwiej ją zrozumieć. Bardzo spodobało mi się, jak ewoluowała postać profesora Snape'a: zaczęłam wówczas mieć wrażenie, że matka Harry'ego, Lily, co najmniej go lubiła :)

Of course, this book is absorbing a lot! It doesn't count it's a brick with 949 pages in Polish. Some of the pages of the library book are almost in pieces; somebody also torn away these pages where Harry's date with Cho was described ;) - I guess a teenager wanted to have them for ever :P I remember that I'd read the brick in Polish first, and then in English. It was easier to understand it such way. I liked how professor Snape evolved as a character: I had an impression that Harry's mother, Lily, at least liked him :)





Widzicie stopień zużycia? :D

Do you see the level of usage? :D


Zakon Feniksa to najbardziej mroczna książka w porównaniu do części 1-4. Schematycznie Rowling zamieszcza pod koniec rozmowę Harry'ego z Dumbledorem, która wyjaśnia sporo tajemnic. Tę schematyczność często jej zarzucano. Ale, ale... czego w tej książce nie ma! Aluzje do II wojny światowej, wpływów ministerstwa, wyborów młodych ludzi, po której stronie stanąć. Pierwsze zauroczenia, tajemnicze, nowe przedmioty... Ciekawe są te fragmenty, w których nadmienia się o tym, kiedy ktoś chce poznać twoje wnętrze na tyle, by wykorzystać tę wiedzę przeciwko tobie (lekcje legilimencji i oklumencji): ludzie są często podatni na wpływy w mniejszym lub większym stopniu, książka ta przypomina o tym fakcie. Poza tym ujęło mnie wyznanie profesora Dumbledore'a, który powiedział Harry'emu, że darzy go szczególną troską i sympatią, wręcz miłością - tak, jakby był jego synem czy wnuczkiem.

Pomimo tak wielu stron trudno oderwać się od tego tomiszcza. Okazuje się, że nadal je lubię.

The Order of the Phoenix is the darkest book when compared to parts 1-4. Rowling is schematic when she inserts Harry's talk to Dumbledore at the end, explaining what had happened and what Harry hadn't fully understood. This schemes were something that some readers accused the author of. But... how much we have in this book! Allusions to the World War II, influences of the ministry, choices of young people, which side to stand for. First crushes, secret stuff... There are also interesting parts where legilimency and occlumency are mentioned: the subjects pertaining people who want to know your inside in such measure to use it against you. People are often prone to influences in a smaller or bigger measure, this book reminds readers about it. Besides I was delighted with a confession of professor Dumbledore, who told Harry that he cared about him above average, even loved - as if Harry was his son or a grandson. 

Despite so many pages, it's hard to stop reading. It seems I like it still. 




Czytaliście? Która część jest waszą ulubioną? Kiedy miałam ponad 20 lat, byłam tak wielką fanką tej serii, że po przeczytaniu szóstej części napisałam fanfiction po angielsku :D

Have you read it? Which part is your favourite one? When I was 20+, I was such a huge fan of this series that I wrote a fanfiction in English after I had read the sixth part :D

57 komentarzy:

  1. My fav past was this oen and 3rd) I was always into Sirius Black XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. One?
      I like the third one too, and the movie was great.
      I always felt that there was more to Snape than met the eye at first, so I was interested in this character a lot.

      Usuń
  2. Pierwsze 4 części czytałam 3-krotnie i za każdym razem dobrnęłam do Zakonu Feniksa, którego jakoś nie mogłam skończyć :P Teraz nie wiem czy bym była tak zafascynowana Harrym Potterem jak kiedyś. Na pewno bym musiała zacząć czytać cykl od początku, a mam stosy książek czekających na swoją kolej. Może kiedyś powrócę do tej serii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe, bo to naprawdę cegła, potem już kolejne części zostały "odchudzone".

      Usuń
  3. Czytałam jak wychodziły i skończyłam chyba na 4 bo była strasznie gruba i jakoś mi nie szła to dałam sobie spokój :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Nooo :) Choć najmniej lubiłam siódmą. Miałam wrażenie, jakby pewne części tej książki nie pisała sama Rowling, tylko jakiś "ghost writer".

      Usuń
  5. Bardzo mi się podoba recenzja w Twoim wydaniu.
    Ja jednak fanką Harrego Pottera nie byłam nigdy i tak już chyba pozostanie.
    Pozdrawiam ciepło :) Megly (megly.pl)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chociaż dobrze, że recenzja się podobała :D

      Usuń
  6. Szkoda,że ludzie niszcZą tak książki. Masakra :( niestety ja nie przepadam za Harrym:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyglądała mi na zaczytaną, gdzieniegdzie porwaną, no i do tego te wyrwane strony... Ksero nie można było sobie zrobić???

      Usuń
  7. Książka przeszła przez wiele rąk ;-) Przeczytałam chyba 3 pierwsze części, na początku Harry bardzo mi się podobał, potem jakoś mi nie szło, chyba miałam przesyt magii ;-) Z filmami jeszcze gorzej - próbowałam kilka razy i wyłączałam tv po 20 minutach ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo te książki muszą 'chwycić'... Ja np. nie mogę przebrnąć przez "Władcę pierścieni", film już lepiej mi się ogląda.

      Usuń
  8. I really love thins series. It's one I've read several times and have even started reading the first books in the series with my kids, which is really fun. I think it's hilarious that somebody ripped out the pages about Harry and Cho's date, ha ha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It's great you read it together with your kids. My son hasn't been a particular HP fan, but it may change in the future; other books have caught his attention so far.

      Usuń
  9. Nie czytałam,nie moja bajka jak to mówią; )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D Moja bajka, każdy trafia na swoją :)

      Usuń
  10. Harrego czytałam kilkukrotnie, zawsze z zapartym tchem i niecierpliwością co będzie dalej. Lubię wszystkie tomy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, choć siódmy najmniej. Przeczytam jeszcze raz, może zdanie mi się zmieni, bo ostatni raz czytałam go z 9 lat temu?

      Usuń
  11. I love so much Harry Potter. Have a nice day kisses!

    Blog Paisagem de Janela
    http://paisagemdejanela.blogspot.com.br

    OdpowiedzUsuń
  12. I haven't read any of the Harry Potter books, but I've seen the movies :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam. Jeśli chodzi o książki to wolę kryminały bądź biografie. Ale wszystkie części Harrego oglądałam (wiem, ze to nie to samo) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba najwierniejsze książkom są pierwsze dwie części. Potem reżyserzy zmieniali czasem fakty.

      Usuń
  14. Nie czytałam, ale lubiłam oglądać Harrego Pottera ;) i nadal czasem wracam do niego jak puszczą w TV :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio pierwszy raz puściłam sobie w necie szóstą i siódmą część :)

      Usuń
  15. ach lubię oglądać filmy z tej serii:) książek nie czytałam xd

    OdpowiedzUsuń
  16. Absolutnie uwielbiam. Aktualnie czytam córce, po przebrnieciu przez lekturę szkolna bierzemy się za czwarta część. Ja w oryginale nigdy nie próbowałam czytać, ale koleżanka owszem i narzekała na gware Hagrida :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co pamiętam, mowa Hagrida nie zawsze przypominała angielski :D

      Usuń
  17. Najbardziej lubiłam właśnie tę część. W ogóle Harry Potter to ulubiona seria mojego dzieciństwa i zrobiłaś mi ochotę by przeczytać ją ponownie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale się cieszę :) Przeczytaj, warto sobie odświeżyć. Piątka jest super, szóstka też. Chyba moje dwie ulubione.

      Usuń
  18. Nie czytałam jeszcze. Dziwne, ale nie lubię takich książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To, że podoba się wielu, nie znaczy, że musi wszystkim :)

      Usuń
  19. Harry Potter to moje dzieciństwo, przeczytałam wszystkie części :) Jestem ciekawa, jak bym je odebrała teraz, po tylu latach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie w moim przypadku okazało się, że czyta się je trochę inaczej :)

      Usuń
  20. Ohh I love the Harry Potter series so much! I read the first book when I was 11 or 12, I grew up with them. I still read them from time to time and watch the movies every time they're on TV. I think my favourite book is number six, the halfblood prince.

    OdpowiedzUsuń
  21. czytam druga część <3 film mnie zupełnie nie porwał

    OdpowiedzUsuń
  22. Muszę to napisać... nie znam HP, ale byłam kiedyś z córką w kinie... bodajże na drugiej części (Córka bardzo HP lubi) i stchórzyłam, a raczej nie mogłam tego wytrzymać i uciekłam zostawiając ją ze starszą (już dorosłą) córką ;) Młoda pamięta o tym do dnia dzisiejszego... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem Potter nie jest dla młodszych dzieci. Co wrażliwsze mogą się wystraszyć.

      Usuń
  23. I have a book about Harry Potter have not read. I watched only the first two of the film.

    OdpowiedzUsuń
  24. I love it
    Have a good time
    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  25. Szczerze mówiąc nie wiem, czy czytałam HP, ale pewnie tak, bo w podstawówce i gimnazjum wręcz pochłaniałam książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale chyba wrażenia nie zrobił, skoro nie pamiętasz ☺

      Usuń
  26. Harry Potter is my life, seriously

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Interesting... A few words more? In what way?

      Usuń
  27. That is a really worn library book! The Harry Potter series is really really popular! I read 1-4 and I don't remember now why I stopped reading it... I should really finish it sometime!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The 5th part is seriously thick. But worth reading in my humble opinion.

      Usuń

Podoba Ci się ten blog? Zostań na dłużej :)

Podoba Ci się ten blog? Zostań na dłużej :)
Do you like this blog? Stay for a longer time :)

NotCopyACat:

NotCopyACat:
because we don't want to copy one another (not a copycat), still we have a lot in common :) - that's why one letter in the name of my blog is switched.